Cool People

loveYouloveYou

Daisypath Anniversary tickers

December 15, 2011

Route to Mount Ishizuchi part 1

...updating blog while listening to this. Auuuwwwww! Love SNSD :)


Assalamualaikum






Hye peeps! Hows  your Thursday?
Mine is just doing fine. Nothing special happened.
But today, my group managed to finished all measurement works wth not so much error,
praise to Allah, alhamdulillah. Just have to finish the report which is due on next week.

Still remember the previous entry ?
Well, I got one of my wish list out of the way :)
Not really got it actually but still in processing~
Can wait !
(Can guess what is it?)

But now, I wanna share with you a once in my life time experience-climbing up Ishizuchi Mountain.
Mount Ishizuchi (石鎚山 Ishizuchi-san) is a 1,982 metres (6,503 ft) high mountain 
on the border of Saijō and Kumakōgen, in Ehime, Japan. 
This mountain is one of the 100 famous mountains in Japan. 
It is the tallest mountain in Western Japan.

Went there in the end of October-tapi sekarang baru nak update? krkrkkrk;(

Marilah kita bertukar ke bahasa Malaysia utk kesan yg lebih dramatik.


Sebenarnya aku dan kawan2 dah plan nak mendaki dua minggu sebelom tu lagi.
Time tu jeles aku tengok kawan2 aku dok daki Broga Hills tu.
Tapi apakan daya rezeki takda. Time hari sekolah, cuaca elok ja, tapi bila tiba je weekend,
hujan! hueee.. sabaq ajelah.
Then, minggu ketiga tu, kitorang gamble jela. Tengok forecast dari pagi mendung n petang tu baru hujan.
Mendung pon mendunglah tapi kitorang nak pergi jugak.
Jadi malam tu plan camtu2 je. Dengan jalan p sana pon tak tahu. 
Time tu aku ngan kawan aku ni Picak name dia, sibuk dok skype. bukan dating ok tp dok google map!
Haishh fening kepala kami. Owh aku mmg pro dah bab2 carik peta ikot google map ni huhu.
Lama jugak dok godek2 map tu, lastly dapat lah guide pastu terus print peta tu.
So, esoknya kami bergeraklah ke sana dgn slumbernya.
Aku, kak wanie, nisa, Picak, Raja dan Bob.
Kitorang gerak lepas subuh, dalam 6:30 pagi cenggitu.

Kenapa aku kata dgn slumbernya?
Sebab kawan aku tu daki gunung pakai jeans je.
Kami pulak x bawak apa2 bekal.
Just beli 2 botol air, onigiri dan breakfast sebijik fish-o-fillet sahaja.
Sampai2 di tempat ropeway(dari kaki gunung), sorang pak cik tu kata 6jam naek, 6 jam turun.
Terkezut kau nyah. Kitorang tak sangka pulak sedahsyat ini gunung nya wahaha~~
Dah la kitorang takda buat ape2 stamina exercise langsung sebelom tu. 
Joging pon nun bulan 5 yg lepas.
Memang carik nahas. Tapi nak buat cemana dah sampai dah pon.
Teruskan ajelah~~


Jam 8:30 pagi kami memulakan pendakian bermula dari suku or half dari kaki gunung.
Perjalanan 4.7 kilometer untuk sampai ke puncak gunung umpama perjalanan yg tiada berkesudahan.
Tak nampak masa depan langsung aku cakap. Satu lagi sepanjang perjalanan memang 
banyakkkk gilaaaa anak tangga, mak tangga n seangkatannya. 
Memang rasa pancit sepancitnya lah.
Jalan lagi nyet2, nampak sign board dah jalan 2 km.
Jalan lagi, nampak 2 km lagi, jalan lagi 2 km lagi.
OOiiii bila nak sampainya!! Ya Allah dugaaaMu sungguh besar.
Sampaikan kitorang jadi fobia dgn 2km haha.
(sebab tu aku kata perjalanan ni perjalanan yg tiada berkesudahan huhu)

Walaupon sepanjang perjalan banyak keluh kesah, hampa kecewa, suka duka,
aku bersyukur sangat sebab dapat peluang ni sepanjang aku hidop selama 21 tahun.
Dapat tengok bumi Allah swt yg terbentang luas, Masyaallah~~
Indah, permai, tak sama langsung dgn gambar yg aku snap menggunakan Nikon D90 aku
walaupon aku dah puas godek2 bahagian setting nak bagi nampak sama cantik dengan yg real.
(Kalo korang tengok gambar2 ni lawa, percayalah bahawa yg realitinya berjuta2 kali lebeh lawa).
Setiap langkah mesti nak snap sebab suka sangat tengok pemandangan sepanjang perjalanan.

Beribu ribu anak tangga didaki, setelah 5 jam perjalanan yg penuh ranjau berduri,
akhirnya tiba jua kami di puncak gunung. Alhamdulillah3.
Yahooooo !!!


mula2 tu muka semangat la bhai






yg ini eksen je. trial utk part seterusnya.naek cam senang
tapi bila tengok bahagian belah turun dia, hui mmg urut dada lah sebab tak naek.
die punya cerun nk trun tu 90 degrees kot. kalo aku naek ni, mmg menangislah kt atas tuh.



nampak tu puncak gunung tu. kitorang mati2 ingat tu dah puncak rupa2nya
ada lagi yg kemuncak. hui!




untuk mengelakkan page overload, kite ke entry seterusnya..


No comments: