Cool People

loveYouloveYou

Daisypath Anniversary tickers

November 18, 2010

Curry Rice

Assalamualaikum & SALAM AIDILADHA !


Hye sume.. ermm lame da x wat entry kan..
Hari ini hari raya tapi kelas saya pack sehingga ke malam ! Duhai bonda duhai ayahanda dengarlah rayuan anakanda yang jauh dimata..... tanpa kusedari...... tetiba nyanyi lak kan?? tengah sedeyh ni taw huhu :-(

Busy sunggoh sejak due menjak ni.. Ujung minggu lepas ada gakusai kat sekolah..Dua ari berturut turut kena masak2 and menjual sampai abeh keringat den neh..Nanti sat2 g i wat entry pasal gakusai tu eh :-)
Pastu hari isnin n selasa pulak bermalam di rumah sempai Amir(senior) untuk menemani anak dan isteri beliau yang masih dalam pantang..Beliau terpaksa ke Akita (sila tengok peta okeh) atas urusan kerja..



Akita vs Matsuyama


Telah jelas terbukti di situ bahawa Akita amatlah jauh dari tempat saya ini.. Akita merupakan kawasan pergunungan dan sejuk nye sangat x boleh tahan ( saya pon x penah g senarnye). Berbeza di tempat saya Matsuyama yang berada di shikoku iaitu kawasan pulau. Bagi saya Matsuyama ni da sejuk teramat sampai malas nak bukak buku.. Agaknya kalo orang Akita datang Matsuyama, diorang kai baju selai je kowt..huhu..






             ............................      rehat sebentar bersama kit kat       .............................







bersambung kembali~~

Ermm malam ni sapatotnya kena pulun study fizik sebab esok nak jumpe tutor..
Tp apakan daya, setelah perut kenyang, kemalasan mengatasi segala segalanya..hohhoho..
Haaa cakap sal kenyang, arini nk buat entry pasal makanan..
Sapa yang tengah lapau tu, sabau la ye bila bace entry neh.. ( sesunggohnye saya tidak berniat untuk membuatkan anda terliur dan merasa ingin makan heheh T_T )

Hidangan ini nampak macam biasa kan?? Mesti kauorang cakap "hek eleh dia ni. tu pon nak amek gambar! mentang2 ada d90 nak menunjuk la tuh ! " haa tol tak tol tak ?? baek mengaku sekarang sapa yang terdetik kat dalam hati camtu ! 




カレーライス



Sapa pandai baca memang dia bijak ! 10 markah saya berikan .
name nye kare- raisu. name inggerisnya curry rice dan name melayunye nasi kari.
So ape yang speselnya sampai nak buat entry neh??
Spesel sebab ini merupakan nasi kari jepun yang pertama saya berjaya makan ! Oo yeah berjaya jugak ~~
Owh tp ini tidak bermakna saya seorang yang kedekut uwang untuk membeli nasi di restoran ataupun membeli di pasar raya dan kedai serba aneka yang bukak 24 jam tu..

Ini disebabkan oleh kari yang dibuat oleh orang jepun mengandungi banyak benda haram seperti ..

1) daging vavi yang kaler pink bentuk bulat2 tu..
2) mirin (yakni sejenis arak)
3) chicken extract ( menggunakan ayam yg dijamin tidak disembelih dengan cara islam)
   and etc.


Untuk pengetahuan semua saya sudah lama kepingin nak mamam benda ini taw.. tengok budak2 ni makan kat shokudou (canteen skola) tengok dalam drama jepun diorang makan cam sedap tahap gaban jer.. 
Zillion thanx to kak norli (isteri sempai amir) kerana telah menjual serbuk kari jepun ini kepada saya sebanyak 500 g hahah..
Serbuk kari ni memang saya boleh cop 100 % halal kerana dibeli di internet di kedai yang menjual makanan khas untuk vegetarian.. 

Cara masaknya sangtla senang .. hanya letak bawang besar, daging/ayam, sdikit air and serbuk kari..

Hasilnya memang walah~~~~~



zoom dekat2 cikit bagi hampa terliuq hahaha~~




Menu lunch+dinner hari ini
mutton curry , sayur godek2 and telor dadar



Sekian sahaja untuk hari ini..
papai everyone !
muchas gracias~~

p/s : oleh sebab kagum dan teruja dengan masakan sendiri, saya telah membaham nasi due pinggan hahahah..
sorry abe ku sayang ! (^_~)

2 comments:

shazika said...

nampaknyer kutin nad lg terer masak dr aku oh

Senorita Nadira said...

azie : hahah mu kne praktis bnyok azie. Gunekan dging korban sbg sasarn mu hahah~~