Cool People

loveYouloveYou

Daisypath Anniversary tickers

January 5, 2011

Winter Break vs Snow

Assalamualaikum 



Hello 2011 !!
This is my first entry in 2011. Wow sangat teruja ! T_T
As u all noe la kan, aku baru balik dari Yamagata. 
Hmmm sebelom aku bercerita lebeh panjang, aku nak terangkan kat hampa semua ape tujuan sebenar aku p sana.. 
Actually aku p sana for winter gathering..
Gathering ni untuk Malaysian students yg study kat Jepun neh.
Tapi tak semua la kan yang datang.. Total semuanya lam 113 orang kot..
Actually gathering ni bukan gathering biasa2 taw. Bukan gathering hohahoha yg korang salu p tu..
Gathering ni especially tok sesape yang mahu kenal dengan lebeh rapat penciptaNya dan menyelami Islam agama kita ni..
Hmm program ni dinamakan Kg Tarbiyyah 2010.. 
Sesuwai dengan slogannya iaitu  ' Reviving the Spirit of Tarbiyyah '.. 
Memang best sangat program ni taw..

Haa sebelom tu meh aku nak cita kat hampa ape rintangan yg aku lalui sepanjang perjalanan nak p Kg Tarbiyyah ni..
Aku gerak dari Matsuyama, Ehime ni malam 26hbDec.. Aku p sengsorang weyh.. Berani tak aku ni?? heheh^^
Perjalanan amek masa dalam 12 jam gak n aku sampai Tokyo 8pagi 27hb..
Masa aku sampai Tokyo Eki (Stesen Tokyo) tu, aku rambang mata nak naek train mane nak g tempat kawan aku. Banyank sangat  train nya weyh.. Memang kalah ar Mesia bab2 train ni.
Ak jakun cket nek train kat bandar besau ni sebab kat Matsuyama ni kitorang xnah naek train langsung. Bukan nak belagak sebab kitorang ade Oddyssey, tapi sebab train kat Matsuyama ni mostly menghubungkan kawasan kampung2.. So watpe nak naek kan. 
Plus, kalo naek beskal pon leh sampai bandar, jadi watpe nak susah2 kan diri naek train..
Train kat sini banyak line, kaler2 lagik.. Ade yg biase, yg laju n sper laju.. memang mantap lah aku cakap.
Sebab aku ni jakun, so aku tanye la pak cik mak cik yg mane aku rase muka baek dan boleh menunjukkan aku ke train yg betol hak3.. Alhamdulillah mereka sangat baek dan sgt membantu ok..
Mase aku dok tercongok tunggu train tu kan, aku usah2 la orang Tokyo ni..
Perghhhhhh..
Memang betol orang cakap sebelom ni. Orang bandar kt Jepun memang ligat cam semut!
Jalan laju nak mampos, memang mengejar masa beb. Sekali train datang, kosong. Pastu penuh. Kejap je kosong kejap je penuh. Train ni pulak mmg xhenti2 datang dan pergi.. 
Memang sebok tyme tu org nak p keje kan. Aku pulak menyebokkan diri nak naek jugak train dengan beg besar hak3..
Haaa lagi 1, banyak jugak mata2 yg mengusha aku neh taw.. Sebab pelik kan kai tudung..
Haa korang jgn terkezot kalo di usha begitu sebab kat Jepon ni mmg lumrah dipandang pelik!
Aku apelagi, belagak cool la beb. Ape aku nak kesah kan.. Proud to be Muslim der ! ^^

Pastu aku naek bas p Mito, Ibaraki ken (daerah Ibaraki).
Dari Mito Eki jenuh pulak nak carik bus. Si eki ni pulak banyak pintu. Ada west ade north.. Nak carik bus kat pintu north tapi p kuar pintu west. So acana nak dapat bus ?? perghhh memang tercabar keletihan aku tyme tuh.
Dah selamat naek bus, masalah tempat ditujui xsampai pulak. Aku mmg malas nak tanya pak cik bus tu, so aku duduk diam atas kusi sambil goyang kaki. Lantak lah bas ni nak g mane wakakk.. 
Akibatnya, xsampai lah umah kawan aku.. Tapi dekat je tempat aku turun tu dengan umah kawan aku tu.. Lam 10 minit kawan aku datang ngn beskal..

So, aku tido semalaman kt umah diorang n gerak ke Higashi Omiya Eki(Tokyo) jam 5:30 pagi 28hb..

Haa korang tau ape jadi pagi tu? Pagi tu kitorang overslept n bangun kol 5:20 pagi ! 
Nak kejar train kol 5:55 pagi. Sedar2 tu teros melompat dari katil dan bersiap dgn terkocoh kocohnya. 
Aku cakap kat kawan aku weyhhhh aku nak g Yamagata weyhhhh.. 
Sebab kalo terlepas train, mmg tade harapan la nak sampai Higashi Omiya before 9 am. Takkan aku datang jauh2 dari Ehime ni nak dok Ibaraki yg xde snow tu huhu..
Haaa selamber je beb x mandi teros tukar baju wakkakak..
Si Zaki anta kitorang ke Mito Eki ngn oddyssey puteh diorang.. Pagi2 drift n langgar semua lampu merah hohoh..
Sampai2 eki dah kol 6 pagi n kene tinggal ngn train. So terpaksa tunggu next train kol 6:40 pagi..
Tyme tunggu train tu kan, ade sorang pak cik ni taw.. Die tunjuk2 beg balik kg kitorang.. Korang tau die kate ape?
" Bakudang bakudang bom! bom! Pakistan " 
tak paham meh aku translate.
"Pakistan.Bomb bomb ! ! bommm !" 
Siap wat gaya lagi der..
Kitorang ni plek ar tetibe je kan die ckap camtuh.. Mabuk ke hape pok cik neh.

Pastu dok ulang banyak2 kali.. Geram tol aku sebab die cam nak kate kite org Islam ni terrorist la kan..
Dah la kate kitorang Pakistan. Bengkek tol gwa..
Pastu kitorng blah n naek train.. Tetiba die datang balik n duduk seat depan kitorang
(aih dok dekat pulak, tak takot ngn bomb ke pok cik???).. 
Pstu ulang lagi bomb bomb tuh..
Pastu die tanya; 

 "dokono kuni desuka?" (where are u come from?)
aku dengan bangga cakap "mareshia desu !" (malaysia)


die pon cakap oooo yeke..reaction pak cik tu cam kaget kot tyme tu.
Sebab kalo cakap Malaysia biase nya impression dia laen sket.. Cam Malaysia ni agak tersohor la jgak..
Guess wut pe jadik lepas tuh? Pak cik tuh siap bagi kueh soh kitorang share pulak ! Siap nak bagi ngn onigiri lagi.. Aih baekla pulak hak3..
Hadoiiii macam2 la kau pak cik.. Neway mekaseh pok cik kasik kueh tu! Oishikattadesu^^
At the end, sampailah kitorang di Higashi Omiya tu kol 8:45 pagi. Huhu seb bek x kene tinggal ngan bus..

Hmmm pada hari first tu, takde sangat perisian sebab sume orang dalam keletihan. Jauh jugak Yamagata ni. Dari Tokyo naek bas dalam 6 jam jugak. Masa p tu eksaited la snap gambar itu dan ini, dok pot pet xhenti henti, makan n makan n mcm2 lagik..

29hb tu perisian tentang Shahadatul Haq.. 
Ape yg aku tahu aku nak share la kan.. 
Shahadah ni bukan nye sekadar perkataan untuk dilafaz.
 Haq shahadah ialah untuk disebarkan ke seluruh pelosok dunia sehingga hak shahadah itu sendiri tertegak !
So kita sebagai khalifah perlu betol2 faham ape itu maksd shahadah dan menyebarkan kepada orang len sehingga orang tu betol2 faham supaya die dapat fahamkan orang laen pulak.. Mengerti?

30hb tu, kitorang belaja tentang Hadith Ghulam
Sangat menarik taw hadith ni. Sila klik n baca ye ^^
Kalo korang nak tahu kan, setiap hadith ade maskudnya tersendiri. And setiap hadith bukan sekadar cerita kosong tapi ade gunanya.. 
Contohnya dari hadith Ghulam ni, kalo kite relatekan dengan kehidupan sekarang,

Ghulam itu ialah kita sendiri (ghulam in arabic membawa maksud seorang budak)
Kerajaan ialah raja
Ahli sihir ialah sensei @ cikgu (kenapa cikgu? sebab  kalo kita tengok dari hadith ni, ahli sihir yg mencipta mcm2. pada hari ni technologist yg mencipta benda kan. Sape yg mengajar technologist? cikgu kan? )
Rahib ialah naqib @ naqibah (rahib or Murabbi maksud sebenarnya ialah orang yg membawa kebaikan dan     menunjukkan jalan Allah swt) 

Actually banyak lagi nak diterangkan tentang hadith ni sebab die ade banyak isi tersirat.
Tapi conclusionnya, walaupun tujuan sebenar kita ialah belaja untuk grad, tapi d pertengahan jalan(sambil pergi ke sekolah) kalo kita terjumpa tarbiyyah@usrah, kita perlu joinlah^^

Hmm next axtivity 31hb tu kitorang p maen snobod ngn ski!! beshhh sesangat ^^
Sal snobod n ski kita cite esok eh..

Some pics share sweet moments!! ^^


Jadikan al-Quran sbg panduan hidupmu..

Ayat2 al-Quran sgt indah

Tiba di tempat program Zao Liza Yamagata


Dua org kat depan tu cam org eskimo hak3



We met again after almost a year

Snap sebelom p hall untuk perisian

Farah Liyana n me !

Geng rock kapak wahahah ^^

Me n Ija !

Nilah geng aku + sorang lagi Aina Aniz

 Aku yg jakun bermain salji wakkakak

Bajet winter sonata ^^




Thankies for reading ! luv ya all ^^

p:s // Yamagata ialah tempat ug sangat sejuk dan bersalji tebal. Tyme dok sana average temp is -6 degrees. 


4 comments:

Dekna said...

ten..

eh quran kite sama~ hee.

em
wah beshnya gi sana

huu..nak gi jepun gakk..huu

Senorita Nadira said...

zaty : haa comelkan quran tu kaler pink hihi^^ haa boleh zaty datang melancong je.. tayah dok cini lama2 sbb susah nak adapt la ngn life kat cni.. kita kan Malaysian heheh..

aini kadir said...

haha.nanak jgk.
caya lah ten.pegy sorg2.mantap lah anda..

Senorita Nadira said...

haa mmg mantap smpai salah naek train pstu hmpir tertinggal ngn bas wakakk..tp xpe pengalaman kan.. hmm nanak ape ni eny?