Cool People

loveYouloveYou

Daisypath Anniversary tickers

December 10, 2010

Jauhnya Perjalanan Ke Jepun - Part 1

Assalamualaikum ! ^^



Yeay dah siap report ! Now its da time to write and write.
Neway korang pasan tak aku nyer name belog dah tukar. Aku sayang name la dolce nadira tu tapi semalam kan aku ketik ketik la keyboard stalking belog orang. Pastu terjumpe plak name belog seseorang tu sama dengan nama aku. Malu cek dibuatnya.dah tu sapa soh aku ciplak nama la dolce amira dalam tb3 tuh? keh3^^ 


Errmm regarding to forecast kat Ehime ni, skang da semakin sejuk dan sejuk. Balik skolah petang2 kayuh basikal lawan angin. 
Huh seksanya hanya Tuhan yang tahu. 
Sampai sampai kat rumah, hidung dah jadi merah macam badut bhahhaha :-)


Back to da title post today...Hmm mesti uols teringin nak tahu kan cemana aku boleh sampai ke Jepun ni kan? (tapi kalo uols taknak tahu pon, its ok.this will be my diary untuk i catitkan ape yang berlaku dalam hidup i ni huhu )


Detik detik indah ini bermula selepas keluarnya keputusan SPM 2007. Alhamdulillah keputusanku boleh tahan juga walaopon boleh dikatakan cukup2 makan ajer..Untuk pengetahuan, aku tidak pernah amek result exam sendiri kat sekolah. Aku hanya kol orang pejabat aje.Dah nak wat cemane aku selalu dicampakkan di sekolah jauh2 dari umah aku...huhu


After SPM tu aku ada la join kursus bahasa Jepun tajaan Yayasan Pendidikan Mara(YPM) di Uniten Bangi. Kursus tu selama 3 bulan dan kami semua peserta ditaja sepenuhnya makan minum penginapan semua. Best gila dowh kitorang tinggal  kat hotel selama hampir 3 bulan ! kalo diingatkan balik, aku rasa memang bertuah betollah. sapa  nak taja hang dok hotel free2? makan,dobi, blaja semua orang taja.. perghhhhh !! rase nak join lagiklah kursus tu heheh ^^


Kursus tu senanya untuk carik budak2 yang iq nya tinggi melampau untuk diserap sebagai budak tajaan Mara untuk program twinning mechanical and electrical engineering.. 2 tahun buwat diploma di Unisel dan 3 tahun ijazah di Jepun.. Ermm time tuh aku memang tak minat langsung dengan engineering ni. tak minat langsung !! aku ingat lagi time form 5 dulu, aku tengok iklan twinning program ni kat tangga sekolah aku. Aku cakap kat Noraini Kadir(bespren aku yg sgt comel), `eee tolongla. tak minat langsung engineering ni...` !! best sangat ke engineering ni??


Ermm selepas tamat kursus tu, aku pon grad lah..haha semua orang grad sebenarnya.. aku p kelas tiap2 ari memang blur. Sensei ajar bahasa jepun syllabus budak tadika pon aku tercungap2. memang memalukan betol(ternyata tahap IQ aku amat rendah kui3)

Aku ke sana dengan Intan Suraya(bespren aku sekampung.sekepala.sesama mereng). Dia memang cekap bab2 bahasa ni. Dalam bilik dia salu study hafal perkataan semua.aku?? aku buat dunno lah. keje gayut je malam2 buta keh3.. memang patotlah exam aku selalu dok ranking ratus ratusan huhuhu....

Tapi memang best gilalah kursus tu. Pastu last sekali die ada interview taw..daripada 200 peserta tu, 60 orang akan diserap jadi student tajaan Mara under twinning prog tu.. aku time tu kan xminat engine, so aku chow awal2 ngan kawan aku tu...gila jahat aku tyme tuh !

Lepas tu kan, tak sampai sebulan pon result bendalah tu kuar. kawan2 sekelas aku dok anta mesej kat aku cakap diorang dapat tawaran tu. Gila aku terasa tercabar beb! aku study ngan diorang malam2 tyme prep. tapi aku tak dapat! Tyme tu penyesalan timbul setebal tebal nya.. sobs3...

Ermm nak dijadikan cerita,aku isi borang online kat tenet ni. Kawan aku semua dok sebok cari tajaan Mara lah JPA lah untuk g oberC.. aku pon tompang sekakilah.Tumpang kalut bhahhaaah...
Aku p isi borang tu kat CC weh.. sdeyh tak? aku datang dari family sederhana je. Kat umah tyme tu takde laptop komp. semua..Isi punyer isi, jumpelah tawaran ke Ambang Asuhan Jepun(AAJ),Uni. Malaya ni..
AAJ ni tempat persediaan tok ke Jepun..Mostly for engineering lah.. 
Ermm time tu aku tak kira minat ke tak. aku pikir dapat ke tak dapat. Aku yakin senang nak dapat tajaan tu sebab aku ada pakej yg bagos..Result SPM aku kan gempaqqqq.. 

Haha hang sume kene tipu !!

Aku ada pakej sebab aku kan ada sijil bahasa Jepun lepas grad kat kursus bhasa jepun tu...

Ewah ewah suka betoi aku ya time tu..
Aku pon apply la.. Aku dok ulang alik ke CC tu ngan kawan aku nama dia Nur Naim. Dia memang genius nak mampoih dan sekarang dia da selamat da pon tengah blaja kat US lam engine jugak.

Pastu aku dapat interview under JPA taw...
kalo nak tau kisah interview tu,..
to be continued tomorrow ^^


arini takde gambar tapi aku nak letak jugak gambar insan2 yang aku sayang ni..





Airis Arissa ! mish u dear!!

Airis with her lil bro Aryan Hariz.
They`re so nice rite??



papai everyone ! H.AN.D !!

 p/s :  aku tepon orang pejabat tanya result SPM guna public phone hotel jer. pastu putus banyak kali sebab coin tak cukup bhahaha..
p/ss : di hotel itu jugalah aku putus cinta 2 kali sobs3..owh banyak betoi kenagan aku di situh !





No comments: